keskiviikko 6. heinäkuuta 2011

Kuukautiset, missä olette?

Muistan elävästi, että olen joskus kärsinyt hyvin säännöllisestä kuukautiskierrosta. Vuoto on alkanut aina silloin, kun sitä on vähiten kaivannut. Tasaisesti 28-30 päivän välein. Nyt on 31. päivä.

Olen odottanut ja tuijotellut kalenteria sunnuntaista lähtien. Laskenut päiviä useita vuosia taaksepäin ja vain kaksi kertaa on mennyt yli 30 päivän välin.

Olen vahtinut vatsan liikkeitä ja olotiloja, seurannut nesteturvotuksen saapumista (jota kyllä tapahtui) ja arvaillut vuodon alkamisaikaa. Mutta kun edelleenkään vatsassa ei tunnu miltään, alan huolestua. Olen ollut varovaisen toiveikas, mutten ole uskaltanut alkaa haaveilla.

Raskauden mahdollisuus ei pälkähtänyt päähäni ennen kuin sunnuntaina. Olen onnistunut nyt lomalla unohtamaan huolet ja keskittymään rentoutumiseen. Se on tehnyt todellakin hyvää, vaikkei niinkään hyvää laihdutusprojektille. Nyt en tiedä miten tähän pitäisi suhtautua. Oikeasti kuukautiset on nyt myöhässä. Pitäisikö jännittää, olla iloinen vai ärtynyt? En millään voi muistaa tuliko ovulaatioaika hyödynnettyä tässä kuussa.

Iloisen jännittynyt voin olla raskauden mahdollisuudesta, ärtynyt siitä, että olen onnistunut kuluttamaan pohdiskeluun ja odotteluun niin paljon aikaa eikä mitään tapahdu. Huomaan luovuttaneeni luomuraskaushaaveistani niin hyvin, etten vieläkään oikein tahdo uskoa sellaisen mahdollisuuteen. Tätä kirjoittaessani pelkään, että sanomalla haaveet ääneen jotenkin aiheutan itselleni kuukautisten alkamisen. Joita kuitenkin koko ajan odotan alkaviksi. Eihän tässä nyt ole mitään järkeä.

Epämääräisissä ja sekavissa pohdinnoissani olen päätynyt vain yhteen selkeään lopputulokseen: pitää mennä ostamaan raskaustesti tänään ja tehdä se huomenna aamulla. Huomenna siksi, että luotan aamutestaamiseen enemmän kuin ”olenpa tässä neljä tuntia juomatta ja pissaamatta”-testeihin sekä siksi, että odotan vielä ensi yön kuukautisten mahdollista alkamista ennen testin tuhlausta. Tai ehkä se ei olekaan tuhlausta.. Ehkä ihme on tapahtunut?

1 kommentti:

  1. Voi toivotaan kovasti paljon ihmettä tulevalle aamulle :)

    VastaaPoista