keskiviikko 15. syyskuuta 2010

Hormonit sekaisin

Tein juuri havainnon itsestäni. Olen ihmetellyt, miksi joinakin kuukausina olen ennen menkkoja erityisen kiukkuinen ja masentunut ja toisina taas en. Luulin sen liittyvän hormonitasapainoon mutta sen epäsäännöllisyys häiritsi.

Olen viime aikoina joutunut asumaan satunnaisesti kahden naisihmisen kanssa. Silloin kun meillä sattuu olemaan menkat samaan aikaan tai toisen kuukautiset tulevat minun jälkeeni kaikki on normaalisti. Mutta heti kun toisella heistä on kuukautiset minun ovulaationi jälkeen ja ennen kuukautisiani, on elämä yhtä kärsimystä.

Tämän on pakko olla hormonijuttu, koska tunnen vatsassani, kuinka kuukautisten pitäisi alkaa hetkenä minä hyvänsä, olen hirveän kiukkuinen koko maailmalle ja samalla masentunut omasta surkeudestani. Mutta kuukautisiini on vielä viikko aikaa! Havaintoni kaipaa vielä varmistusta, mutta tuo selittäisi kaikki oudot ja poikkeavat tuntemukseni ja myös sen miksi niin tapahtuu vain joinakin kuukausina. En oleile naisten kanssa samassa asunnossa niin säännöllisesti eikä kiertomme ole niin samankaltaisia, että tuo tapahtuisi joka kuukausi tai edes joka toinen.

Ei tästä havainnosta ole kylläkään apua kiukkuisuuteen saati masennukseen. Tekee mieli vain hautautua kotiin ja nukkua, mutta en voi nukkua kun kaiket yöt kiukuttelen milloin millekin asialle tai ihmiselle mielessäni.

Edit: Miespuolinen ystäväni ei usko teoriaani, koska hän ei ole koskaan kuullut tästä. Yritin googlettaa löytääkseni tutkimustuloksia, mutta en keksi hyvää hakusanayhdistelmää.
Mutta tokihan te naislukijani tiedätte mistä teoriani on lähtöisin? Olette kai olleet leireillä tai muuten asuneet hiukan pidempiä aikoja naisten kanssa ja huomanneet sen vaikutuksen kuukautisiinne? Itselläni on hyvin heikko hormonitasapaino (paremman puutteessa, en tiedä miksi sitä kutsuisi) eli saan hyvin nopeasti, oikein osuessaan jopa viikon leirillä, vaikutteita muiden kuukautiskierrosta. Tämän olen tiennyt rippileiriltä asti. Uusi havaintoni liittyi näiden muiden oireiden - ärtyisyyden ja masennuksen - yhtymiseen tähän hormoniepätasapainoon.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti