perjantai 12. maaliskuuta 2010

Laihdutus, osa 1

Ikuisuusprojektini laihdutus on taas edennyt. Sain aikaiseksi lähteä mukaan Läskillä lukutaitoa-kampanjaan (http://www.ktl.fi/portal/suomi/yhteistyoprojektit/laskilla_lukutaitoa), jossa laihduttamani kilot antavat 15e/kg Nepalin opettajankoulutukseen. Kun muutenkin lahjoitan 10 euroa kuussa tyttöjen koulutukseen, tuo kampanja sopii loistavasti innostamaan laihdutustani. Pitäisi jaksaa käydä punnituksissa pitkin kevättä katsomassa olenko edistynyt. Minusta on erityisen hienoa, että vaikka kampanjassa ei vaadita kuin alku- ja loppupunnituksen järjestäminen, täällä seurakunta ja yritykset ovat halunneet todella auttaa laihduttajia ja järjestävät välipunnituksiakin.

Edistykseni tukemiseksi ostin Alli-laihdutuslääkettä. Apteekissa eivät halunneet ensin myydä lääkettä, koska olen kuulemma liian laiha sen käyttöön. Mikäpä sen piristävämpää kuin tulla sanotuksi liian laihaksi. Ikävä todellisuus vain on, että en ole liian laiha Allin käyttöön vaan ylitän painoindeksin alarajan (28) melko reilusti.
Olen käyttänyt Allia nyt kaksi viikkoa joka päivä vähintään yhden tabletin. En vain ole huomannut siitä suurta hyötyä. Allivihkossa määritellyt kalori- ja rasvarajat eivät täyty koskaan, vaikka olen syönyt joinakin päivinä suklaatakin. Vihkosen mukaan saisin syödä päivässä 1600 kilokaloria ja kolmella aterialla jokaisella 17g rasvaa. Käytännössä en hirveästi muuttanut syömätapojani, aloin vain kirjata ylös syömisiäni ja jätin suklaanapostelun pois. Olen tasan kerran päässyt yli 10g rasva-annokseen aterialla, kun tein kalapuikkoja ja ranskalaisia uunissa. Kaloreissa olen joka päivä ollut 1000-1200 kilokalorin tasolla. Mitään erityisiä oireita Allin syönnistä ei ole tullut enkä ole huomannut, että se olisi lisännyt laihtumistani. Ehkä on liian aikaista huomatakaan sitä? Pitäisikö ostaa vielä toinen purkki kohta loppuvan jälkeen? En tiedä onko hyötyä maksaa uutta 35 euroa purkista, jos se ei auta laihtumaan.
Olen ollut todella väsynyt pitkään ja mietin, voisiko olla niin, että tarvitsen enemmän kaloreita ollakseni pirteämpi? En vain viitsisi tarkoituksella alkaa syödä enemmän kuin olen tottunut tai rasvaisempaa ruokaa saadakseni Allista enemmän irti. Sellainen ei tunnu oikealta laihdutustavalta.

Liikunnassa minulla on huimasti kirittävää; kylmät ilmat ja liukkaat tiet eivät ole saaneet minua ulkoilemaan. Salikorttikin tuli käytettyä jo joulun alla enkä ole uutta jaksanut hankkia, kun se on niin kallis. Käytännössä urheiluni on siis typistynyt bussipysäkille kävelyyn ja portaisiin yliopistolla sekä kerran viikossa puolesta tunnista tuntiin nyrkkeilemiseen ja tasapainoharjoituksiin. Liian vähän? Mistä saisi inspiraatiota ja voimia liikkua enemmän?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti