maanantai 30. syyskuuta 2013

Ultra

Kävin tänään ultrassa PASia varten. Normaalisti ovulaatio olisi juuri nyt, mutta kuten viime kierto myös tämä näyttää olevan myöhässä. Suurin munasolu on vasta 11mm kokoinen. Sen pitäisi olla ainakin 15mm ovuloidakseen. Siispä jatkan testien tekemistä ylihuomisesta alkaen kunnes ovulaatio näkyy ja voin soittaa IVF-hoitajalle. Taitaa käydä huonosti tämän ovulaation kanssa ja siirtoaika osua viikonloppuun. Niin ainakin pelkään.

Pitää tässä saman tien purkautua toisesta, jo pitkään ärsyttäneestä asiasta. Miksi lääkärit, joilla ei ole edes päivystyspotilaita välissä, kohtelevat asiakkaitaan niin tökerösti? Missä muualla on sallittua sopia jokin ajankohta tapaamiselle eikä sitten ilmesty paikalle yli puoleen tuntiin? Ja kun vihdoin tapaaminen sopii arvon lääkärille mitään anteeksipyyntöjä myöhästymisestä ei kuulu. Ei mitään kunnioitusta muita ihmisiä kohtaan. Maailman pitää pyöriä heidän mielitekojensa mukaan ja kun on varannut ajan lääkärille mihin tahansa erikoisalaan on varauduttava kokonaisella vapaapäivällä. Nyt odotin polilla ultraan 35 min., aikaisemmin korvalääkärille tunti 45 min. pääsyä ilman selityksiä saati anteeksipyyntöjä.

3 kommenttia:

  1. Olen miettinyt ihan samaa tohon myöhästelyyn liittyen. Vaikka lääkäri olisi koko ajan tehnyt töitäkin (esim. juuri päivystyspotilaan kanssa). Mun mielestä myöhässäolon ei kuuluisi olla itsestäänselvyys missään. Vaikka olisi kiire ja kaikki tekisivät parhaansa pitäisi olla se kolme sekuntia aikaa todeta: "Pahoitteluni, olemme myöhässä." Varmaan lääkärin mielestä turhauttaa aloittaa jokainen asiakastapaaminen niin mutta silti. Turhauttaisi ainakin minua aika lailla vähemmän. Ja jospa olisi niin edistyksellistä, että vastaanottovirkailija osaisi heittää edes vaikkapa 30 min haarukalla miten paljon ollaan myöhässä (ilman mahdollisia päivystystapauksia tietty). Se helpottaisi kivasti esim. silloin kun ohje on mennä tapaamaan lääkäriä rakko täynnä...

    -Terhi-

    VastaaPoista
  2. Ymmärrän kyllä. Itselläkin tuo potilaana ärsyttää. Myös lääkärinä toimiessani ärsyttää, kun kiireisinä päivinä sitä on vaan aina myöhässä vaikka kuinka yrittää. Eivät kaikki toki yritä. Itse yritän muistaa ainakin pahoitella pientäkin myöhästymistä ja kaikin tavoin pysytellä aikataulussa.

    VastaaPoista
  3. Mun mielestäni ongelma on koko systeemissä eikä yksilöissä. Tehdään sellaiset aikataulut, että varatut ajat venyy väkisin, vaikka voitaisiin tehdä ihan toisin. Ja automaattisesti oletetaan, että niin voi tehdä "kun aina ennenkin". (mun inhokkitekosyy mille tahansa tekemiselle on olla kyseenalaistamatta toimia vain koska perinne niin sanelee)

    Esimerkiksi mun korvalääkärikäynti. Polilla luki seinällä, että varattu aika on potilaan saapumisaika, ei lääkärin vastaanottoaika. Varsinaista vastaanottoaikaa ei saa tietää edes kysymällä. Pitää vain istua odottamassa epämääräinen ja vaihteleva aika. Mutta jos ei ole ilmoittautunut oikeaan aikaan tiskillä menettää vuoronsa. Eli lähtöoletus on, että potilaalla on aikaa loputtomiin odottaa vuoroaan keskellä arkipäivää eikä sillä ole oikeuksia. Koska kukaan muu ei tee tärkeää työtä, jossa pitäisi olla paikalla.

    Tuon sijaan pitäisi olla erikseen päivystävä lääkäri, jos kerran niitä päivystystapauksia tulee niin tiheään, ja vaikkei tulisikaan. Ja erikseen vastaanottoaikoja noudattava lääkäri. Kyse ei ole rahanmenetyksestä kahden lääkärin palkkaamiseksi yhden sijaan, kun potilasmäärä on kuitenkin koko ajan sama kahdelle lääkärille. Kyse on siitä odottaako potilaat lääkärivuoron vaihtumista vai saavatko he hoitoa sovittuun aikaan. Eli onko lääkärit vuorossa yhtä aikaa vai peräkkäin.
    Tää meni nyt ihan paasaamiseksi.

    VastaaPoista