tiistai 5. lokakuuta 2010

Facebook ja mainokset

Facebookin mainoslogiikka on mielenkiintoinen. Aikaisemmin sivuni reunassa maksetuilla mainospaikoilla oli enimmäkseen mainoksia lasten vaatteista ja muista lapsiperheiden asioihin liittyvistä tuotteista. Se oli todella ärsyttävää. Ilmeisesti Facebook olettaa automaattisesti, että ikäiselläni on lapsia.

Vaihdoin syntymävuoteni vuoteen 1900. Nyt sivullani mainostetaan vanhusten lehtiä, yrttejä, ryppyvoiteita ja helsinkiläisiä baareja. Silmiinpistävintä on, että ikäiselleni, eli Facebookin mukaan nyt 110-vuotiaalle ei ole suoraan suunnattuja mainoksia samalla tavalla kuin kolmikymppisille näyttää olevan. Todennäköisesti se johtuu siitä, että Facebookin käyttäjäkunnassa ei ole vielä selkeää eläkeläisten ryhmää, joten ei ole heille suunnattuja mainoksiakaan. Ja sehän sopii minulle. On paljon hauskempaa katsoa mitä he ovat keksineet minun tarvitsevan tänään kuin nähdä ne iänikuiset lastenvaatemainokset, jotka vain muistuttavat epäonnistumisestani sillä elämän saralla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti